Napisal/-a Tha Reel M dne Če Nov 12, 2009 2:46 pm
menjal flanšo in o ring, ni velik denar...
ce ti je za motor ful, potem si poglej od proizvajalca Basf produkt Glysantin. Kul zadeva!
LP
M
PS: Izvoli moj članek o tej temi
Višja temperatura, boljši izkoristek in medij zanj – ogljikovi ksilati
Motorji z notranjim izgorevanjem pri svojem delovanju proizvajajo energijo. Del te energije se porabi za pogon, del pa se pretovori v toplotno energijo. Znano je, da hladilne tekočine s svojim delovanjem odvedejo tudi do 30 odstotkov te nastale energije. Toplota se v največji meri proizvaja s procesom izgorevanja in z trenjem med gibljivimi deli motorja. Ker se v zadnjem času na tržišču pojavljajo vedno močnejši motorji, je potrebno pravilno skrb nameniti tudi ustrezni izbiri hladilne tekočine.
Sodobne hladilne tekočine že nekaj časa niso več to, kar smo včasih poimenovali antifriz in ga v zimskem obdobju dodajali vodi v hladilnem sistemu. So namreč celoletna zaščita motorja, ki ne preprečuje samo zamrznitve, temveč omogočajo tudi nujno potrebno antikorozivno zaščito hladilnega sistema, katerega sestavlja nabor različnih kovin. Ravno zaradi materialne raznovrstnosti morajo biti hladilne tekočine zasnovane tako, da ustrezno zaščitijo vse komponente hladilnega sistema, saj se pri izdelovanju motorjev vedno bolj uporabljajo tudi materiali kot so aluminij in sodobni polimeri. Poleg tega pa je pri izdelavi tekočin potrebno ustrezno skrb nameniti tudi zaščiti okolja in sodobnim okoljevarstvenim zahtevam.
Zakaj so hladilne tekočine pomembne?
Dolgotrajna izpostavljenost vročini škodljivo vpliva na strukturno sestavo in delovanje motornih komponent. Zato je zagotavljanje ustreznega načina hlajenja bistvenega pomena za strukturo materialov in posledično za njihovo daljšo življenjsko dobo. Deli motorja, zlasti hladilniki, so v veliki meri izdelani iz sodobnih polimerov, ki omogočajo visoko odpornost na temperaturo, poleg tega pa predstavljajo bistveno razliko v teži v primerjavi tradicionalnimi kovinami. Zato je pomembno, da so hladilne tekočine učinkovitejše, saj to omogoča proizvajalcem večjo izbiro materialov izmed katerih lahko izbirajo pri izdelavi motornih komponent. Potrebno je tudi poudariti, da uvajanje povratnega voda izpušnih plinov še dodatno povečuje izgorevalno temperaturo in s tem posledično višjo temperaturo v hladilnem sistemu.
Katere vrste hladilnih tekočin poznamo?
• Voda/mešanica glikola: V veliki večini je mešanica sestavljena iz 3 odstotkov vode (ki ima omejene sposobnosti prenašanja toplote), okoli 5 odstotkov protikorozijskih aditivov, ostalih 92 odstotkov pa predstavlja glikol, ki odvaja večino toplote.
• Ogljikovi ksilati: so sestavljeni s pomočjo nanotehnologije in tako omogočajo učinkovitejši prenos energije, zaradi svoje strukture pa omogočajo tudi boljšo zaščito pred korozijo v primerjavi z hladilnimi tekočinami, ki temeljijo na osnovi glikola.
Kako hladilne tekočine preprečujejo odpoved motorja?
Hladilne tekočine z dodatki antikorozivnih sredstev učinkovito ščitijo in preprečujejo nastanek korozije in obrabe ter delujejo tam, kjer so materiali najbolj izpostavljeni škodljivim učinkom.
Podatki pričajo, da je za skoraj 20 odstotkov poškodb motorja krivo ravno zanemarjanje hladilnega sistema. Kot najpogostejši vzroki za njegovo odpoved so; počene cevi, nepretočnost hladilnika, korozija in razjede v motornem bloku. Skoraj vse pa nastanejo kot posledica uporabe neustrezne hladilne tekočine. Zato je pomembno izbrati ustrezno zaščito za motor, da do tovrstnih težav ne pride. Nove hladilne tekočine tako omogočajo izboljšanje zmogljivosti, zmanjšanje stroškov njene menjave in posledično manjše onesnaževanja okolja, daljšo delovno dobo motorja in zmanjšanje možnosti njegove odpovedi.
Kakšna je prihodnost hladilnih sistemov?
Hlajenja motorja se lahko lotimo na dva načina. Prvi bi bil s povečanjem površine hladilnih teles in s povečanim volumnom zraka, ki teče skozi hladilna rebra. Ker pa je ta način hlajenja že skoraj izpopolnjen do potankosti in ker povečanje površine hladilnih teles pomeni večjo maso in temu primerno tudi porabo goriva, se kot alternativna možnost hlajenja vedno bolj uveljavljajo hladilne tekočine nove generacije. Te so sposobne odvesti veliko večje količine toplote, poleg tega pa tudi zvišujejo temperaturo vrelišča vode. Vendar je tu potrebno poudariti, da vse le ni tako enostavno. Namreč sestava tekočin kot takih ne omogoča ustreznega pretoka, zato so se strokovnjaki s področja hlajenja poslužili nanotehnologije, ki si vedno bolj utira pot tudi v tehnologijo prevoznih sredstev. Nanodelci omogočajo tekočini povečanje specifične teže in temu primeren pretok, zvišujejo masni prenos, poleg tega pa s svojo strukturo zmanjšujejo tudi sedimentacijo in erozijo površin s katerimi so v stiku. To poleti preprečuje pregretje motorja, kljub povišanim zunanjim temperaturam, pozimi pa hladilne tekočine preprečujejo zamrznitev hladilnega sistema (tudi do -40° C ali več).
Najti kompromis predstavlja še največji problem. Namreč proizvajalci zahtevajo čim večjo vsebnost antikorozijskih sredstev, vendar pozabljajo, da se pri tem zmanjša sposobnost odvajanja odvečne toplote, zlasti v toplejših obdobjih in pri bolj obremenjenih motorjih. Zaradi teh zahtev proizvajalci hladilnih tekočin intenzivno razvijajo nove strukturne formule, ki omogočajo doseganje želenega učinka. Za mešanice glikola in vode pa je tudi značilno, da jih je potrebno redno menjavati, saj z časom izgubijo sposobnost prenosa toplote. Torej prihodnost hladilnih sistemov je jasna - ogljikovi ksilati.