TOLE SEM NAŠEL NA NEKEM FORUMU PA SEM TI PRILEPIL ČE TI BO V POMOČ:
Materiali: Uporabiš lahko specializirane materiale za avtoakustiko, ki so sicer kvalitetni, a bodo dodobra osušili tvoj žep, če boš želel biti temeljit in izolirati celoten avto. Če uporabljaš renomirane stvari, kot npr. Dynamat, lahko brez težav samo za material zapraviš 500 ali 1000 EUR. Lahko pa z nekaj improvizacije in znanja izoliraš celoten avto z materialom za 100 EUR ali manj. Sam sem bolj zagovornik cenejših (a še vedno ustreznih) materialov. Prvi razlog je, da nočem plačevati »premije za avdiofilski entuziazem«, ki jo v ceno svojih izdelkov bogato vračunavajo specializirani proizvajalci. Drugi pa, da se po mojih izkušnjah z nekaj znanja tudi z relativno poceni materiali lahko doseže zavidljive rezultate.
Po funkciji se materiali delijo v dve skupini:
1. Materiali, ki zmanjšujejo prenos zvoka skozi pločevino karoserije v notranjost ter dušijo vibracije pločevinastih delov. V to skupino spadajo predvsem bitumenske plošče ali paste ter podobni materiali relativno visoke gostote in dobrih dušilnih sposobnosti. Zaradi mase, ki jo dodajo k masi večjih ravnih površin karoserijske pločevine tudi znižajo njeno lastno frekvenco in tudi s tem prispevajo k slabšemu prenosu zvoka v notranjost. Dobre izkušnje imam z relativno cenenimi ploščami izotekta, le primerno lepilo je potrebno izbrati (večinoma sem uporabljal Pattex Super Fix, ker je bil ravno pri roki; verjetno se dobi tudi kaj ustreznejšega). Za neravne površine je bolje uporabiti pasto na bitumenski osnovi (včasih Alukor ali Antiromba, vendar ne vem, če se ju še dobi). Debelina posušenega nanosa naj bo vsaj 3 mm.
2. Materiali, ki absorbirajo zvok. Sem sodijo predvsem razne akustične pene. Sam imam odlične izkušnje z samougasljivo peno plamaval, ki jo včasih v klasi lahko po zelo ugodni ceni dobiš v industrijski prodajalni Plame Podgrad. Pošljejo tudi po povzetju. Ker je pri avtu požarna varnost pomembna, bi vztrajal na samougasljivi; še posebej, če se uporablja tudi za izolacijo v motornem prostoru. Dobiš jo v različnih debelinah, za avto je najprimernejša ca 2-3 cm.
Kje izolirati?
Predvsem površine, ki so v neposredni bližino izvorov hrupa (motor, kolesa, konec izpuha) ter vse površine, ki nimajo zadostne togosti (predvsem večje ravne pločevinaste dele). Najboljše vodilo za potrebo po bitumenski izolaciji je trkanje s prstom po površini pločevine – bolj ko »zadoni«, bolj je površina potrebna izolacije; če je zvok top in se takoj izzveni, izolacija ni potrebna. Za primerjavo poskusi potrkati po eni veliki ravni površini (npr. streha, sredina vrat), nato pa po manjšem in togem elementu (npr. stebriček), pa boš takoj vedel, kaj imam v mislih. Glede strehe sem sam mnenja, da njena izolacija pride v poštev pri ekstremnejši avtoakustiki (močnejši subwoofer), medtem ko zgolj v primeru »tišanja« vozila ne igra večje vloge.
Veliko večjo vlogo igra pod vozila, tako v kabini, kot tudi v prtljažniku. To vključuje tudi odprtino za rezervno kolo. Za dober učinek bi priporočil odstranitev vseh sedežev in oblog poda, nato pa namestitev bitumenske plošče po vseh površinah ali vsaj po večjih ravnih površinah. Za še boljši učinek se med pločevino in bitumen lahko položi še primerno peno ali filc.
Notranjost bočnih vrat je dobro izolirati z bitumnom (plošče ali pasta). Pene na pločevino ne priporočam, ker skozi tesnila stekel vedno v vrata pride nekaj vode. Lahko pa se pena uporabi na notranjosti vratnih tapet.
Notranje blatnike ter površine okrog blatnikov je skoraj obvezno izolirati tako z bitumnom kot z akustično peno, kjer je to mogoče. Čeprav so vsaj notranji blatniki pri večini avtomobilov že izolirani.
Ravno tako za vse notranje vertikalne površine (boki prtljažnika, prtljažna vrata, boki ob zadnjih sedežih pri trivratnih avtih) priporočam oba tipa izolacije: najprej bitumen, čez pa še akustična pena. Ravno tako se lahko akustična pena uporabi na vseh notranjih površinah, kjer ni preveč vpadljiva, npr. spodnja stran police prtljažnika, zgornja stran prtljažnih vrat pri limuzini.
Izolacija požarne stene pod armaturno ploščo je lahko zelo učinkovita, če je avto slabo zvočno izoliran. Težava pa je navadno dostop, če se ne demontira celotne armaturne plošče. Pri nekaterih avtih je mogoče kaj malega storiti brez njene demontaže, pri drugih popolnoma nič.
Navsezadnje se lahko izolira tudi motorni pokrov (če še nima originalne izolacije), vendar nikar uporabljati materialov, ki niso odporni na ogenj ali samougasljivi.
Pri vsem skupaj pa ne pozabiti na znano pravilo: veriga je tako močna, kot njen najšibkejši člen. Torej: če boš izoliral 80% najbolj kritičnih površin z najboljšimi in najdražjimi materiali, pri tem pa jih izpustil 20%, bo učinek bistveno slabši, kot če boš z bistveno cenejšimi materiali izoliral vsa kritična mesta.